Köpvillkor

Beställning
Du beställer enklast genom denna webbshop som är öppen dygnet runt! För det fall beställaren är under 18 år, så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Mattconcept lider ekonomisk skada, polisanmäls. Du kan även beställa via mail eller telefon. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet. Vi reserverar oss mot felaktiga priser innan ordern och leveransen är mottagen av kunden. Om priset har varit felaktigt så är Mattconcept skyldiga att avisera rätt pris innan eller samband med leveransen. 

Betalningsalternativ
Vi erbjuder betalning via Klarna där ni kan välja att betala mot faktura, kort eller en överföring via er bank. När du väljer betalning via faktura har ni 14 dagar på er att betala fakturan från och med när din beställning skickas från vårt lager. Fakturan mailas till er registrerade mailadress. Vi har inga avgifter oavsett vilken betalningsmetod ni väljer att använda er av. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag (f.n. 60 kr] samt dröjsmålsränta med 8 % + referensräntan. Ni kan även läsa mer om de allmänna kontovillkoren på http://www.klarna.se.
 
Frakt
Vi har en enhetsfrakt på 79 kr inom Sverige, oavsett hur många produkter du beställer. Provbitar skickar vi fraktfritt. Vi använder oss till största del av Schenker för frakt av våra produkter. Detta gör att ni enkelt kan hämta ut mattorna på närmaste ombud/utlämningsställe, som ofta är en servicebutik eller bensinstation, nära dig. Mattorna ligger kvar i 14 dagar hos ombudet innan de returneras till oss. Var även noga med att skriva in rätt e-mail när du registrerar ett köp hos oss. Till denna e-mailadress skickas en orderbekräftelse. Om din matta är bredare än 170 cm, sker leveransen direkt hem till dig på dagtid efter avisering. Detta på grund av att större gods inte kan tas om hand av ombuden. Fraktbolaget kommer då att kontakta dig via telefon där ni kommer överens om tid för leverans. 

Fraktpriser utanför Sverige: 
Finland: 79 kr på beställningar överstigande 1,499 kr. 195 kr på övriga beställningar
Danmark: 79 kr på beställningar överstigande 1,499 kr. 195 kr på övriga beställningar
Norge: 95 kr på beställningar överstigande 2,499 kr. 280 kr på övriga beställningar  
Åland: 95 kr på beställningar överstigande 2,499 kr. 280 kr på övriga beställningar
Norge och Åland handlar momsfritt. Moms och eventuell tull betalas istället vid leveransen
Övriga länder i EU: 95 kr på beställningar överstigande 2,499 kr. 500 kr på övriga beställningar. (för mattor som är breddare än 190 cm kan tillägg förekomma) 

Leveranstid
Normal leveranstid är mellan 2-6 dagar, beroende på matta/produkt. Längst ner i mattans produktbeskrivning står det hur lång leveranstiden är för den aktuella mattan. Vi reserverar oss om mattorna eller produkterna tar slut. Om mattan är slut på lagret och den måste vävas eller knytas upp för din räkning tar det längre tid. Då kontaktar vi dig och ger dig ett nytt leveransbesked. Reservation vid slutförsäjning. 

Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post eller per telefon. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar med undantag av specialbeställning. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.  

Delleverans av mattor
Om du beställer mer än en produkt och om en av dessa ej finns i lager inväntar vi även att den andra produkten kommer in på lager innan din order skickas. Om leveransen dröjer mer än 14 dagar skickar vi den produkt som finns i lager direkt. Den/de andra produkterna levererar vi till dig utan extra fraktkostnad, när vi får leverans från vår leverantör. 

Avbeställning
Avbeställning görs genom att kontakta Mattconcept.se per telefon eller e-mail. Avbeställning efter det att mattorna har skickats är inte möjlig. I de fall mattorna redan har skickats är kunden skyldig att motta beställningen. När mattan är mottagen gäller dock ångerrätt enligt nedan. Avbeställning av en specialbeställd matta, som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är inte möjlig. Detta gäller även på speciella produkter som är en sk. beställningsvara. 

Ångerrätt/ öppet köp 90 dagar
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi erbjuder dock 90 dagars returrätt. Returrätten gäller från att vi har skickat er beställning och ej vid specialbeställning. Dock gäller inte ångerrätten på beställningsvaror eller produkter som tillverkas mot beställning. Det kan även vara speciella artiklar där vi t.ex skär till enligt era måttangivelser eller produkter som inte är normala lagervaror hos oss eller våra leverantörer. När man utnyttjar ångerrätten ska produkten vara i oförändrat skick, dvs. oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Vill du returnera en beställning kontaktar du MattConcept.se per telefon eller e-mail. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas.

Ångerrätt - så returnerar du din beställning 
När du har meddelat oss att du vill returnera hela eller delar av beställningen skickar vi dig en fraktsedel som du sätter på paketet. Vid en retur återbetalar vi hela beloppet inklusive din fraktkostnad. När du returnerar tillkommer en returkostnad på 0 kr inom Sverige. Om ni kompletterar med kvällsleverens tillkommer faktist fraktkostnad för upphämtning hemma hos er. Vid returer utanför Sverige står man som kund för returhanteringen och fraktkostnaden. Blir det några extra tull eller andra administrativa kostnader, som belastas Mattconcept, tillkommer det med faktisk kostnad. Vid en retur sker registreringen av returen inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit din retur. Därefter sköter Klarna av retur av dina pengar som du har tillgodo.

Reklamationer
Det är lämpligt att kunden ankomstkontrollerar leverans för att verifiera att varan är riktig och felfri. Vid en eventuell reklamation skall kund kontakta Mattconcept.se på mail eller telefon. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. Hos Mattconcept.se har privatkonsument rätt att få en förbetald fraktsedel hemskickad för att tejpa på returpaketet. I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas utgår en avgift om 350 kr eller faktisk fraktkostnad. 
 
Mattconcept.se kommer alltid att följa Allmänna reklamationsnämdens rekommendationer vid en eventuell tvist. 
 
Reklamation och ev. klagomål ställs till: Mattconcept AB, Holmbergsbacken 5,  760 18 Yxlan 
Tel 08-522 086 10 Mån-fre 10-16 Mail kundtjänst: info@mattconcept.se 
 
Ej uthämtade paket
Paket som ej hämtas ut från fraktbolaget inom 14 dagar returneras till oss. Du som kund har då ej fullföljt dina åtaganden för ångerrätt och kommer därmed att vara betalningsskyldig. För outlösta paket fakturerar vi kunden 495 kr.

Ej hemma vid leverans
De flesta beställningar som levereras hem till er, aviseras via telefon i förväg från Fraktbolaget. Är man inte hemma enligt aviserad överenskommen tidpunkt behöver fraktbolaget köra ut ert paket en gång till. För varje gång som man inte är på plats efter avisering, tillkommer det 350 kr vid varje tillfälle. Detta gäller enbart när fraktbolaget har aviserat i samråd med er som kund.

Garanti
Alla garantier på produkter lämnas av oss samt våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna. 
 
Sekretess, säkerhet & personuppgifter
Mattconcept hanterar dina personuppgifter enligt GDPR-lagstiftningen. Vi sparar enbart uppgifter som är nödvändiga för att köpavtalet ska kunna uppfyllas. Vi lämnar inte ut de personuppgifter som du uppgett vid köp till tredje part. Vi skickar enbart nyhetsbrev med information och produkterbjudanden till dem som har valt att få dessa utskick från oss. Du kan enkelt avregistera dig från nyhetsbrevet via länk i mailet eller via kontakt med oss på Mattconcept.se. 

Övrigt
Mattconcept förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, Mattconcept rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. 

Kontaktuppgifter och ansvarig juridisk person: 
Mattconcept AB 
Holmbergsbacken 5
760 18 Yxlan 
Tel 08-522 086 10 
info@mattconcept.se 
Org 556686-5167