Vanliga frågor

SVAR PÅ ER FRÅGA

  • Här hittar ni många av de frågor som våra kunder frågar oss om. Om ni inte hittar er fråga så kontakta oss så hjälper vi er.

FAQ - Vanliga frågor och svar

Hur blir jag av med fläckar?

Det finns ett antal olika sätt att bli av med dem på beroende på vad det är för typ av fläck. Vad som är viktigast är dock att ta itu med fläcken omgående och att ta bort så mycket som möjligt.

Kan ni hjälpa mig hitta rätt matta?

Absolut kan vi hjälpa er med det. Maila gärna vad ni letar efter. Ni kan även maila en bild på rummet så kan vi komma med förslag till er. Företag i Stockholm eller norrort kan vi även besöka.

Kan jag returnera min matta?

Ni har 3 månader på er att returnera er order. Vi bekostar er returfrakt plus att vi även återbetalar ursprungsfrakten. Returrätten gäller inte specialbeställningar eller måttbeställda mattor. 

Kan jag få se ett färgprov?

Alla mattor som man måttbeställer och entrémattor har vi färgprover på. Proverna består av en mindre bit av mattan, och fraktkostnaden är 0 kr.

Vad kostar frakten?

Frakten kostar 79kr oavsett storlek på er matta. Så även om mattan är 4 meter bred så är frakten fortfarande bara 79 kr. När man beställer provbitar så är frakten kostnadsfri. 

Kommer mattan till ett ombud eller hem?

Mattor som har en bredd på mindre än 180 cm skickas normalt till ombud. Mattor som är 180cm eller bredare skickas hem till er på dagtid. Man behöver inte vara hemma, då det oftast aviseras innan leverans.

Levererar ni till postboxar?

Nej, vi kan inte skicka till postboxar.

Kan jag ändra en order?

Om du önskar ändra en order skickar du e-post till vår kundtjänst och berättar vilken matta du vill ha istället för den beställda. Vänligen notera att vi kan endast ändra order som inte blivit skickad. Specialbeställningar där produktionen har påbörjats går tyvärr inte heller att ändra. Vill ni byta mattan om vi har hunnit skicka den, alternativt om ni redan har tagit emot mattan, går även det bra om ni gör det inom 90 dagar då vi har öppetköp. Detta gäller på alla mattor som vi inte skär till enligt beställning.

Hur lång leveranstid är det?

Leveranstiden beror på vilken matta du köper av oss. Nedanför köpknappen på respektive produkt står den aktuella leveranstiden. Vissa mattor tillverkas exklusivt för dig och tar således lite längre tid. Om det inte står någon leveranstid ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst. Normalt levereras mattorna inom 2-4 dagar. 

Kan ni göra nya mattor till båten?

Ja det gör vi. Skicka in era tidigare mattor eller om ni har en mall. Vi kan skicka er prover och därefter ge er ett kostnadsförslag, på vad nya fina båtmattor skulle kosta.

Vad gör jag om mattan är skadad vid leverans?

Om din matta är skadad vid leveransen ta en bild och maila bilden till kundtjänst på info@mattconcept.se. Därefter anmäler vi skadan till fraktbolaget och ser till att du får en ny matta. 

Mattan har veck och skrynklor?

Veck och skrynklor kan tas bort genom att placera något tungt (men säkert) som till exempel en stapel med böcker över vecket. Efter ett par dagar borde mattan ha rätat ut sig på golvet. För att bli av med skrynklor i mattan är vanligt användande av mattan att rekommendera, varpå dessa försvinner med tiden. 

Har ni någon katalog över era mattor?

Nej, vi har ingen katalog eftersom alla våra mattor visas på hemsidan. Genom att ha alla mattor på hemsidan går det snabbare att ha ständigt uppdaterad och korrekt information om hela vårt sortiment till våra kunder. Vi har kataloger från vissa utav de enskilda leverantörerna. 

Jobbar ni med inredningsföretag?

Vi har samarbeten med inredningsföretag som har behov av större inköp. Kontakta oss så berättar vi mer vad vi kan erbjuda.

Vilken måttenhet visas mattorna i?

Alla mattor visas i centimeter. Om måttet är 50x70 så är det 50 cm bred och 70 cm lång. 140x200= 140 cm bred och 200 cm lång. 

Vad kostar en retur?

Er retur är gratis. Vi bekostar er retur och återbetalar ursprungsfrakten.

Kan jag låna hem en matta?

Tyvärr är det inte möjligt att låna hem våra mattor men du kan köpa och prova mattan hemma. Du har sedan möjlighet att returnera mattan till oss inom 90 dagar om du inte tycker om den. 

Vilket fraktbolag skickar ni med?

Alla mattor som har en bredd på mindre än 200cm skickar vi med Schenker. Större mattor skickar vi med DHL eller UPS.

Måste jag vara hemma vid leveransen?

Om mattan är mindre än 180cm på bredden, skickas mattan till närmaste utlämningsställe. Då får du information via SMS att du kan hämta din matta där. Om mattan är bredare kontaktar fraktbolaget dig och ni kommer överens om en tid som passar dig på dagtid. Observera att alla plastmattor levereras till ert ombud - oavsett storlek. Anledningen till det är att man viker plastmattor och paketen är relativt små. 

Min beställning har inte kommit?

Din beställning skickas normalt inom 2-4 dagar. Om din beställda matta är slut och vi inte hinner skicka den inom 9 dagar, kontaktar vi er via mail med uppdaterad leveranstid. Om ni tycker att beställningen dröjer mer än ni förväntar er har ni alltid rätt att avbryta ordern. Detta gäller dock ej specialbeställningar. När mattan skickas från oss mailar vi en följesedel där ni även kan se sändningsnumret som er matta har.

Hur paketerar ni mattorna?

Alla våra mattor paketeras så att mattans kvalitet inte påverkas. Således viks inga mattor utan alla mattor rullas så att luggen i mattan inte blir förstörd. Plastmattor viks och plastas in i emballage som är mycket skyddande. Större mattor rullas och försluts med plast.

Mattan har olika färgnyanser?

Är det en handgjord matta i ull eller annat naturmaterial så sker infärgningen av materialet för hand. Det kan då ibland hända att mattan får olika sorters infärgningar. Detta kan man då se genom att mattan har olika färgnyanser. Detta sker oftare på handknutna mattor. 

Har ni någon butik eller Showroom?

Nej, tyvärr har vi ingen butik eller utställning där man kan se alla mattor innan köp. Men ni har 90 dagars öppet köp. Om mattan inte passar kan ni alltid skicka tillbaka mattan/produkten. Det är dock viktigt att ni inte använder mattan eller produkten. Undantaget från returrätten är specialmattor och mattor som kapas eller anpassas speciellt till er.

Kan man delbetala era mattor?

Ja, det går att delbetala mattor genom vårt samarbete med Klarna. Det finns ofta räntefria alternativ. Lägg er vara i varukorgen så ser ni dagens erbjudande i varukorgen.

När bör jag använda ett halkskydd?

Vi rekommenderar halkskydd till tunnare mattor eftersom det förhindrar att mattan glider och den ligger då still på sin plats. Ett halkskydd verkar också dämpande och förlänger livslängden på mattan och förebygger brott på varptrådarna. Ett halskydd skyddar också mattan från skarpa objekt såsom klackar med mera. 

Jag bor utanför EU - kan jag handla momsfritt?

Om ni bor i Norge eller Åland handlar ni våra produkter utan moms. Momsen dras av i varukorgen när ni har valt land. Tänk på att moms och eventuell tull kan tillkomma i samband med leveransen. Om ni bor i ett annat land behöver ni kontakta kundtjänst för prisuppgift.  

100% SERVICE

Vi ger er den bästa möjliga servicen. Kontakta oss om ni vill ha personlig hjälp.

BILLIG FRAKT

Idag kostar frakten 79 kr oavsett hur stor matta som ni köper.

FRIA RETURER

Vi bekostar frakten när ni returnerar en matta inom 90 dagar.

GRATIS PROVBITAR

Gratis provbitar på alla mattor som man beställer i egna storlekar.